از شهرام جزایری تا محمد رضا رحیمی



انتخاب محمد رضا رحیمی به معاون اولی محمود احمدی نژاد از ابتدا با واكنش منفی نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرایان میانه رو مجلس مواجه شد. مهمترین دلایل این مخالفتها دكترای جعلی رحیمی و همچنین پرونده های فساد مالی است. در همین راستا اخیراً الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس، با اظهار نظری جالب شخصیت رحیمی را به "شهرام جزایری" تشبیه كرده است
انتخاب محمد رضا رحیمی به معاون اولی محمود احمدی نژاد از ابتدا با واكنش منفی نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرایان میانه رو مجلس مواجه شد. مهمترین دلایل این مخالفتها دكترای جعلی رحیمی و همچنین پرونده های فساد مالی است. در همین راستا اخیراً الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس، با اظهار نظری جالب شخصیت رحیمی را به "شهرام جزایری" تشبیه كرده است.

«رحیمی همچون شهرام جزایری است.» این جمله الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس در وصف معاون اول محمود احمدی نژاد است. اگر پیشتر برخی نمایندگان مجلس رحیمی را به خاطر مدرک جعلی دکترایش گزینه نامناسبی برای معاون اولی ریاست جمهوری می دانستند اما اکنون او با اتهاماتی همچون فساد مالی و عدم صلاحیت مدیریتی مواجه شده است.

به گزارش فرارو، اگر بسیاری از فعالان اصولگرا مشایی را به خاطر عقاید منحصربه فرد و "منش" سیاسی اش بر نمی تابند اما رحیمی نیز به خاطر "روش" سیاسی خاص خود، برخی سوابقش و نیز مدرک دکترایی که گفته می شود جعلی است مورد انتقاد شدید آنها است. اما به هر تقدیر رحیمی خوش شانس بود که توانست پس از اسفندیار رحیم مشایی بر صندلی معاون اولی تکیه زده و آنرا حفظ کند.

پس از آنکه جامعه سیاسی کشور از انتصاب مشایی به عنوان معاون اول شوکه شدند اعتراض های فراوانی از جوانب مختلف صورت گرفت و در نهایت با حکم مقام رهبری منجر به عزل او شد. پس از برکناری مشایی اما محمدرضا رحیمی به عنوان معاون اول معرفی شد و هرچند فعالین اصولگرا نسبت به او نیز نظری همچون مشایی دارند اما رحیمی توانست از قِبَل جنجال ایجاد شده به خاطر معاون اولی مشایی در سمت خود باقی بماند.

روزهای خوش رحیمی اما دوام چندانی نیاورد چون پس از آنکه موج اعتراضات به انتصاب مشایی فروکش کرد نگاه ها متوجه رحیمی شد و در نهایت برخی نمایندگان اصولگرای مجلس توجه ویژه ای به او کرده و مدارکی را رو کردند که نشان می داد مدرک دکترای رحیمی از همان جایی صادر شده است که دکترای جعلی کردان صادر شده بود.

در این راستا الیاس ناداران در مجلس نطق جنجالی ای علیه رحیمی ایراد کرده و مدارکی را به سایر نمایندگان نشان داد که حکایت از جعلی بودن دکترای او می کرد. نادران در این خصوص گفت: «قبلا ایشان مدعی بود كه مثل آقای كردان دكترای افتخاری دارد، اما بعدها پا را از این فراتر گذاشته و مدعی شده است كه مدرك تحصیلی دكترا دارد.»

او که سندی را در دست گرفته بود خطاب به سایر نمایندگان گفت: «علیرغم پیگیری هایی كه كردم ایشان با وجود چنین ادعاهایی نه به دانشگاه آزاد، نه به دیوان محاسبات و نه به ریاست جمهوری یك سند مبنی بر داشتن مدرك دكترا ارائه نكرده است آیا این از حقوق مردم، نظام و نهادهای قضایی نیست كه به این استفاده معنوی از عنوان مدرك تحصیلی دكترا رسیدگی كنند؟»

پس از آن احمد توکلی نیز وارد میدان شده و در مصاحبه ای گفت: «رحیمی در موضوع مدرک کردان وزیر سابق کشور، در مصاحبه ای با یک خبرگزاری ادعا کرده بود که وی وکیل فرستاده و مدرک کردان در سایت اصلی آکسفورد وجود دارد که البته این گفته دروغ محض بود و پس از آن نیز حاضر نشد پاسخ دهد که چرا این دروغ را گفته است.»

توکلی در ادامه اما دلیل آنچه را که دروغ رحیمی می خواند عناون کرده و گفت: «رحیمی نیز مدرکی قلابی و مشابه مدرک کردان دارد. حتی آقای نادران نماینده تهران نیز هفته گذشته دراین باره در مجلس تذکر داد و مدارک را منتشر کرد، بنابراین مشخص شد که آقای رحیمی به جعلی بودن مدرکش واقف است. رحیمی از عنوان جعلی دکترا نیز در سمت رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب استفاده کرده و براساس آن حقوق دریافت کرده است.»

او با بیان اینکه آقای احمدی نژاد که مرتبا بر صداقت، راستگویی و پاکی تاکید می کند باید نسبت به این موارد پاسخگو باشد اظهار کرد: «انتصاب کسی که سوابق دروغگویی و سوء استفاده از قدرت و سوء استفاده از مدرک جعلی دارد به سمتی که طبق قانون اساسی می تواند به صورت بالقوه جانشین رئیس جمهور کشور باشد بسیار باعث تاسف است.»

پس از اظهارات تند نادران و توکلی درباره رحیمی، خبری مبنی بر شکایت این دو و علیرضا زاکانی از او به کمیسیون اصل نود مجلس در رسانه ها منتشر شد. اگرچه این سه نماینده مجلس اعلام کردند که تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری خواهند کرد اما هنوز مشخص نیست که اقدامات آنها به چه فرجامی رسیده است.

موضوع اما صرفا به جعلی بودن مدرک دکترای رحیمی ختم نشد چراکه الیاس نادران چندی بعد گفت: «اتهامات رحیمی تنها به مدرک تحصیلی وی، سوء استفاده از مدارج تحصیلی و یا معرفی برای گرفتن مدرک جعلی خلاصه نمی‌شود و این موضوع صرفا یکی از مسایل مربوط به وی است.»

نادران همچنین به موارد تکان‌دهنده منتشر نشده دیگری از اقدامات و ارتباطات رحیمی اشاره کرد که پیگیر آن است. هرچند نادران به این موارد اشاره نکرد اما با توجه به اظهار نظر اخیر وی که رحیمی را یک مفسد مالی دانسته و او را با شهرام جزایری مقایسه کرده است پیش بینی می شود که او مدارکی مبنی بر سوء استفاده رحیمی از اموال دولتی و یا جایگاه خود در دست داشته باشد.

در این خصوص پیشتر سایت «فرارو» نیز خبری در خصوص پرونده رحیمی در دادگاه منتشر کرد که منجر به شکایت معاون احمدی نژاد از «فرارو» شد. در خبر ما آمده بود که پرونده ای علیه محمدرضا رحیمی در شعبه ١٠۵٧، با اتهام "تحصیل مال نامشروع" و "تصرف غیرقانونی در اموال دولتی" مفتوح است. در این خبر همچنین عنوان شده بود که قاضی شعبه ١٠۵٧، برای محمد رضا رحیمی اخطار کتبی فرستاده است اما وی بدان توجه نکرده است، به همین دلیل قاضی در آستانه صدور دستور جلب برای وی است.

در پی درج این خبر رسانه های دولتی در ابتدا به سرعت آنرا تکذیب کردند اما از آنجا که فرارو اطلاعات تکمیلی دیگری را نیز در این زمینه منتشر نمود مجبور شدند که موضوع را پذیرفته و به نوعی آنرا رفع ورجوع کنند.

در توضیحی که خبرگزاری رسمی دولت در این زمینه منتشر نمود مطرح شد که : «موضوع پرونده‌ای كه در شعبه ١٠۵٧ مجتمع ویژه كاركنان دولت مطرح شده از این قرار است كه در ١٨ سال پیش نماینده شركت آب منطقه‌ای غرب در استان كرمانشاه یك دستگاه خودرو شخصی متعلق به جناب آقای رحیمی را به مبلغ سه میلیون و دویست هزار تومان خریده وجه آن را پرداخت نموده است...»!

در نهایت اما محمدرضا رحیمی به اتهام "افترا و نشر اکاذیب" علیه سایت «فرارو» در دادگاه اقامه دعوا کرده و از مراجع قضایی خواست که این سایت فیلتر شود.

به هر صورت اما اکنون یک نماینده مجلس اتهامات سنگینی را متوجه رحیمی کرده است و معاون اول احمدی نژاد تاکنون واکنشی نسبت به این مسئله نشان نداده است. حال باید دید که آیا رحیمی می پذیرد مدرک دکترایش جعلی است یا اینکه همچون علی کردان بر صحت مدرک خود تاکید می کند و نیز باید دید که نادران چه مدارکی علیه فساد مالی رحیمی رو خواهد کرد و او چگونه از خود دفاع خواهد نمود.

به نظر می رسد در صورت پیگری نادران و توکلی رحیمی روزهای دشواری را در پیش خواهد داشت و چه بسا به سرنوشتی همچون اسفندیار رحیم مشایی دچار شده و از معاون اول کنار گذاشته شود تا دولت دهم سه معاون اول به خود ببیند، مگر اینکه همای سعادت بر دوش رحیمی نشسته و او را از این مخمصه نجات دهد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا